Feedbacksamtaler der giver arbejdslyst – fokus på det personlige lederskab

Skoleafdelingen, Køge Kommune

Køge Kommunes har 15 folke- og specialskoler og har en årlig tradition for at være på seminar sammen, hvor skolernes lederteam, konsulenter i forvaltningen og skolechefen deltager. Temaet for dette års skolelederseminar var, hvordan man som skoleleder tilrettelægger sin hverdag, holder fokus, prioriterer tid og opgaver, og hvordan man bruger sig selv på en god måde for at skabe gode hverdage for andre.

Udfordringen

Skolechef Søren Thorborg siger: “Vi vil gerne tage næste skridt i at arbejde med feedback og etablering af gode måder at tage forskellige typer af samtaler. Som chef arbejder jeg udfra den grundantagelse, at alle ledere bør være ”learning leaders” – altså være parate til at lære nyt, omstille sig og forbedre sine metoder og analyser.”

Resultatet

Arbejdet med feedback gjorde stor indtryk på skoleledelserne. Det har givet læring om vigtigheden af fokus på omhyggelighed i forberedelsen til en god feedbacksamtale. Flere ledere talte om, at lidt mere tid til at forberede et vanskeligt møde, ofte kan resultere i et mere vellykket møde, som kan spare meget tid, konflikt og opsamling på den lange bane. Så man kan spare tid ved at bruge tid”, lyder det sammenfattende fra Søren Thorborg. 

Løsningen

På seminaret deltog lederteamet fra hver skole, konsulenter fra forvaltningen og skolechefen På lederseminarets første halve dag, blev der arbejdet med:

  • Feedback som redskab til egen og andres arbejdslyst gennem nødvendige samtaler, der har opgaven som omdrejningspunkt og tager ansvar for relationen/-erne. 
  • Opmærksomhed på dig selv i ledelsesrollen som modtager og afsender i feedbacksituationer – og den forpligtelse du har på begge dele qua din rolle.
  • Praktisk samtaletræning for at styrke egen og fælles opmærksomhed på hvilke normer og værdier, der styrer jeres feedbackarbejde hver især og sammen.

Skolechefen stillede indledningsvis op til en træningssession for hurtigt at få alle deltagere til at tilegne sig modellen. Han præsenterede kort en samtale, der nagede ham, og som han havde brug til at blive klogere på. Efterfølgende fik alle ledelsesgrupperne tid til at træne samtaler, de ønskede at blive klogere på.

VIL DU VIDE MERE?

Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for konsulentbistand, rådgivning mere information.

Mette Hammer: 29 69 48 99
Mira Hollænder: 51 90 66 23
mail: info@hammerhollaender.dk

Seneste blog opslag
  • All Post
  • Events
  • Ikke kategoriseret
  • Inspiration
  • News
  • Samtaler
  • Viden & værktøjer
Load More

End of Content.

Gennem rådgivning, facilitering og udviklingstiltag hjælper vi med at skabe bæredygtige resultater i jeres organisation.

Vi kommer med mange års ledelses- og konsulenterfaring og har et skarpt blik for de menneskelige og opgavemæssige bundlinjer.

Vi tror på håb, humor og mennesket først og sidst.

Kontakt

Mail:
info@hammerhollaender.dk

Telefon nr:
+45 29694899

+45 51906623

CVR-nummer:
37992259

Verified by MonsterInsights