Støv værdigrundlaget af – det gi’r mening

Det er et on-going arbejde at skabe mening i arbejdslivet. Værdigrundlaget er et effektivt ledelsesværktøj, der giver jer adgang til at udfolde, hvilken værdi I skal skabe: Retningen, og hvilke værdier, der skal præge jeres måde at gå til arbejdet på: Meningen.

Læs artiklen, få inspiration fra casen og en enkel fremgangsmåde til hvordan I kan bruge jeres værdigrundlag til at skabe mening og resultater. 

Værdierne handler om organisationens DNA. Vi er optaget af, at ledere og medarbejdere får gode muligheder for kontinuerligt at være i dialog om hvad der skaber mening i arbejdslivet og hvordan de bedst muligt kan deltage og bidrage til at oversætte og omsætte intentionerne, der ligger i værdigrundlaget. 

Vores erfaring er, at arbejdet med værdierne får de bedste betingelser, når I etablerer gode vaner, der vedligeholder dialogen om retning og mening. Det kræver ikke nødvendigvis lange og særligt tilrettelagte udviklingsforløb. Grib de anledninger der er i hverdagen til sammen med dine medarbejdere at bruge værdierne aktivt i dialogen. Fx i en dialog om hvad de de mål og den retning, som du beskriver har med medarbejdernes arbejde at gøre. Hvilken forskel kan og skal de gøre? Hvordan har de det med det? 

For tredje år i træk viser KRIFA’s undersøgelse af danskernes arbejdslyst, at mening er den faktor med størst effekt på arbejdslysten. Så der er god grund til, at du som leder skal være optaget af at skabe mening sammen med dine medarbejdere, for her ligger et uudnyttet potentiale for arbejdslyst og resultater på bundlinjen.

Så kære leder – frem med støvekosten, sæt værdigrundlaget i spil.