Servicetjek – hvordan står det til med samarbejdet?

Vi er godt igang med at implementere en samarbejdsmodel – men virker den efter hensigten?

Spørgsmålet sammenfatter udgangspunktet for, det servicetjek vi i foråret 2019 har bistået Kalundborg Kommune med. De havde brug for en evaluering af deres Samarbejdsmodel for det tværgående samarbejde om børn og unge.

Efter den gennemførte evaluering siger Mette Heidemann, direktør i Kalundborg Kommune:

Det har været både ubesværet og trygt at samarbejde med jer. Jeg har oplevet jer som meget kompetente og professionelle i hele forløbet. I har været gode til at stille spørgsmål for at gøre opgaven tydeligere og mere skarpvinklet også for os selv. De workshopper og møder, I har faciliteret, har været velforberedte og veldisponerede ift. tid, rammer og indhold.

Det spiller positivt ind i den sammenhæng, at I forstår børne- og ungeområdet, så vi ikke har skullet starte fra scratch med at forklare verden.

Jeg har oplevet jer som gode processtyrere – og det har virket godt, at I har suppleret hinanden undervejs.

Evalueringen skal give os viden, som vi kan bruge i den videre implementering

Samarbejdsmodellen skal skabe let adgang til at etablere samarbejde mellem de forskellige faglige resurser og organisatoriske enheder, når der er bekymring for et barns trivsel og udvikling, og at de faglige kompetencer i systemet skal bruges bedst muligt.

På en række møder blev ledere, medarbejdere og tillidsvalgte inviteret til at bidrage med deres erfaringer og oplevelser med, hvordan Samarbejdsmodellen anvendes og virker. Samtidig gav møderne mulighed for, at deltagerne gav deres overvejelser om, hvad der kan få samarbejdet til at virke endnu bedre. 

Klik på filen til højre for at se dagsorden for ledermødet

Da evalueringen blev gennemført havde Samarbejdsmodellen været i funktion i ca. 1 år, og den havde et handlingsorienteret sigte. Den viden som blev frembragt på møderne skulle:

  • Give indsigt i forhold, der har betydning for Samarbejdsmodellens videre implementering. Hvad der derfor får den til at virke både strukturelt og relationelt.
  • Give indspil til det videre arbejde med roller, ansvar og opgaver i samarbejdet på tværs.
  • Kunne anvendes til at træffe administrativ beslutning om, hvorvidt der er behov for at justere modellen, og hvilke tiltag der i givet fald kan være relevante.

Klik på dias for at læse mere om evalueringens design og spørgsmål, der blev arbejdet med på møderne.

Læs også om Sorøs arbejde med at få ledelseskæden til at styre