Kritisk ledelse i nærkontakt

Hos os er det ok at fejle!

Vi skal gøre op med nul-fejlskultur! 

Siger I også ofte det til jer selv? Og oplever I også at det kan være svært at få nul-fejlskulturen at leve i hverdagen, selvom I mener det?

Da Børne- og Kulturcheferne i Region Sjælland holdt møde i december, var et tema på dagsordenen det forventnings- og udviklingspres, der er på området, og de krav, det stiller til ledelse.

Med afsæt i oplæg om de to perspektiver: Igår-idag-imorgen og Kritik som kompetence og drivkraft, blev refleksioner og erfaringer delt om hvad presset handler om, mulige udviklingstiltag og måder at håndtere det på.

En gennemgående tråd kom til at handle om muliges kunst i opgøret med nul-fejls-kulturen. Opmærksomhedspunkter, der blev spillet på banen var fx.:

  • Hvordan forstår vi fejl og nul-fejl – behov for nuancer og de kritiske perspektiver.
  • Nul-fejlskultur vs. Dialog om fejl og at bede om hjælp.
  • Anerkendelse – Frister skal holdes. Berettiget kritik fra borgere  skal det anderkendes? Hvordan skal det håndteres?
  • Kritik driver os frem – problemet er de personlige relationer
  • Velfærdsprofessioner – jeg = min faglighed
  • Ledelsessamspil på tværs af niveauer – Min placering og rolle.

Hvilke krav stiller det så til ledelse? Og hvordan kan det håndteres?

Sammenfattende stod erkendelsen af at nærkontakt i ledelse er forudsætningen for at lykkes.

Lederens praktiske greb handler i høj grad om gå i kritisk clinch med sig selv, kolleger og medarbejdere når hensyn og dilemmaer i opgøret med nul-fejlskulturen skal håndteres og leve i hverdagen. Læs mere om Kritisk ledelse

En nul-fejls-kultur hvor idealet som sådan kan være meningsfuldt og klart. Ingen fejl eller så få fejl som muligt er pejlemærket, når de mange mange love og regler skal forvaltes med henblik på retsikkerhed, omsorg og bedst mulig løsning for borgerne. I den forstand handler opgøret om at kunne tale om det, der ikke er godt nok, og til tider også om at komme fra “det bedst tænkelige” til det bedst mulige”.

Samtidig rækker nul-fejl-idealet ikke og kan blive en direkte hæmsko for udvikling af en god eller bedre opgaveløsning. Interesserne og forventningerne til den gode og rigtige opgaveløsning er på børne- og kulturområdet ofte uendelige og modsatrettede. Svaret på og vurderingen af, hvad der er den rigtige og gode opgaveløsning eller prioritering i den konkrete situation. Der er brug for at udveksle viden og vurderinger på tværs, op-ned og udover organisationens formelle grænser.

Vi siger tak for til Børne- og Kulturchefnetværket Sjælland for en inspirerende dialog om udviklingstendenser og kritisk ledelse, der kan gøre en forskel i den borgernære velfærd.

Vil du have inspiration og rådgivning til hvordan I kan arbejde med kritisk ledelse i din organisation? Skriv eller ring og book os til et møde.