3 budskaber – når udflytning virker

Nævnenes Hus er en ny organisation skabt med den første udflytning af statslige arbejdspladser. 16 nævn blev samlet under ét tag i nye fysiske rammer i Viborg og dørene til den nye arbejdsplads blev slået op i januar 2017. 95 pct. af medarbejderne er nyansatte, og hele konstruktionen og idegrundlaget for den nye fælles arbejdsplads er henover det første år udviklet samtidig med, at den daglige drift har skullet køre så gnidningsfrit som muligt. En ret vild ledelsesmæssig opgave, der konstant kalder på refleksioner over fremdriften og stor lydhørhed i forhold til medarbejderne og deres praksis.

I slutningen af februar havde vi fornøjelsen af, at mødes med vicedirektør John Grøne for at udveksle perspektiver og erfaringer med praktiske greb, der bidrager til at få en ny organisation og arbejdspladskultur til at virke. Det blev en samtale, der naturligt kom vidt omkring – for at skabe en ny fælles arbejdsplads ér en stor opgave. Alt er i spil. Der skal træffes beslutninger om overordnet organisering og formelle forhold som fx mødestrukturer, fysisk indretning, fælles journalsystemer og administrative arbejdsgange. – Og der er brug for at arbejde med trivsel og arbejdsglæde i nye kollegiale fællesskaber, hvor relationer skal finde balancen mellem at konsolidere sig i faglige teams og etablere et stærkt samarbejdet på tværs.

Vi tog hjem med oplevelsen af en arbejdsplads, der på sit første år er kommet langt i at etablere sig, og hvor ledelsens opmærksomhed på relationers betydning giver et godt fundament for den videre udvikling af en god og produktiv arbejdsplads.

Vores indtryk fra samtalen, har vi kogt sammen til 3 budskaber, der kan tjene som mulige pejlemærker for andre, der skal flytte ud, flytte sammen eller fusionere:

  • Brug jeres erfaringer aktivt. 
  • Invitér og insistér på at opbygge stærke relationer.
  • Kommunikér klart om beslutninger – og vær villig til at ændre undervejs. 

Det holder den store opgave i arbejdshøjde og undgår unødig projektificering.